Progres, ktorý zaznamenáva toto odvetvie, je obrovský a zdá sa – takmer na celom svete nezvratný. V ostatných rokoch rezonuje najmä v automobilovom priemysle a výrazne ovplyvňuje podnikateľský sektor, o čom svedčí rozrastajúca sa flotila elektromobilov. Prognózy sú optimistické: do 10 rokov budú elektrické vozidlá lacnejšie ako konvenčné. Elektromobily dnes síce tvoria len asi 1 % nových predaných áut (dôvodom je stále vysoká cena batérií, krátky dojazd či nedostatočná sieť nabíjacích staníc), ale do konca roka 2040 by ich predaj mal dosiahnuť 41 miliónov kusov.
„Verím, že okrem rakiet celá doprava budúcnosti bude elektrická“, predpovedal na jar 2016 pri predstavení revolučného elektromobilu za 35 tisíc dolárov Elon Musk, výkonný riaditeľ Tesla Motors. Náklady na kúpu predchádzajúcich modelov tejto americkej spoločnosti boli pritom asi dvojnásobne vyššie. O rozmachu e-mobility svedčí ďalší plán: práve Tesla, ktorá v roku 2015 predala asi 50 tisíc elektroáut, chce do roku 2020 zvýšiť predaj až na pol milióna kusov ročne.
Najviac elektromobilov na obyvateľa jazdí v severských krajinách Európy. Nákup zelených vozidiel podporujú vládnymi stimulmi napríklad Holandsko, Nórsko, Španielsko a USA.
Slovensko prijalo stratégiu pre rozvoj elektromobility v roku 2015. Pri štandardnom scenári vláda uvažuje k roku 2020 s počtom 10 000 plug-in hybridných a elektrických áut na slovenských cestách.
Nevyhnutným predpokladom bezproblémovej prevádzky elektromobilov je možnosť ich dobíjania. Podľa analytikov z Bloomberg New Energy Finance (BNEF) celkové náklady spojené s vlastníctvom elektrického vozidla by už do roku 2025 mohli byť nižšie ako náklady pri dieselových a benzínových autách. Dôvodom sú neustále klesajúce ceny batérií, ktoré tvoria asi najdrahšiu súčiastku elektromobilu.
„Náklady na lithium-iónovú batériu od roku 2010 klesli o 65 percent. V roku 2015 predstavovali 350 dolárov za kWh. Očakávame, že náklady na batérie budú do roku 2030 výrazne pod 120 dolárov za kWh a vďaka novým chemikáliám poklesnú ešte viac,“ povedal Colin McKerracher, vedúci analytik BNEF.
Odborníci odhadujú, že nárast využívania elektromobilov pomôže z ciest „odstrániť“ asi 13 miliónov barelov ropy denne. Dopyt po elektrickej energii sa naopak zvýši o 1 900 TWh, čo predstavuje asi 8% svetového dopytu po elektrine v roku 2015.
Jedno vážne riziko, ktoré by prudký nástup elektromobility predsa len mohlo pribrzdiť, je nízka cena ropy. „Naša prognóza je založená na predpoklade, že cena ropy dosiahne 50 dolárov a do roku 2040 až 70 dolárov za barel i viac,“ vysvetľuje analytik a autor štúdie BNEF Salim Morsy, pričom zdôrazňuje: „V prípade nízkych cien ropy môže byť nástup elektromobilov pozdržaný o takmer 10 rokov.“
Až 5 000 EUR na nový elektromobil. Už od novembra 2016. PODROBNOSTI – WWW.SETRI.SK
ELEKTROMOBILY NA SLOVENSKOM TRHU – orientačné ceny 11/2016:
VW e-up! 24 890 eur
Nissan e-NV 200 26 600 eur
Nissan Leaf 29 050 eur
Kia Soul EV 29 110 eur
Citroën C-Zero 29 640 eur
Citroën Berlingo Electric 31 560 eur
VW e-Golf 36 100 eur